2. Programmaverantwoording

2.10 Overzicht Overhead

2.10 Overzicht Overhead

Financieel overzicht

Toelichting op de bijstellingen

10.1 De basisorganisatie voor financiën en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust

Correctie GBO

Lasten -/- 350.000
Baten -/- 350.000

Middels deze administratieve begrotingswijziging worden zowel de lasten als de baten met betrekking tot de GBO verlaagd met € 350.000. Bij een nadere analyse van de begroting is ons gebleken dat eerder opgevoerde begrotingsbedragen niet in overeenstemming zijn met de wijze waarop dit volgens de verslaggevingsregels administratief wordt verwerkt.

10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam

Bijdrage budget Utrecht ontwikkeld aan BV Beter

Lasten + 198.000

Er is een gedeelte van het budget van Utrecht Ontwikkeld beschikbaar gesteld voor programma BV Beter. Programma BV Beter is een programma gericht op de verbetering van alle bedrijfsvoering onderdelen (excl. financiën en IEA).  Het programma richt zich o.a. op kaders, structuur, AO/IC, processen, systemen, medewerkers, cultuur en managementstijl. Zie ook programma 9 Bestuur.

Toelichting op de voortgang 2% verwachte onderbesteding op materiële budgetten

In dit programma is op basis van de primaire begroting rekening gehouden met een verwachte onderbesteding op materiële budgetten in 2021 van € 409.000. In lijn met hetgeen in de Zomernota hierover is aangegeven wordt binnen de Overhead geen inhoudelijke invulling aan gegeven door acties/taken of resultaten te schrappen. We nemen dit mee in de monitoren van de budgetuitputting zodat dit eind van het jaar wordt bespaard. Dit zal niet ten koste gaan van de begrote acties en resultaten.

Winstwaarschuwing uitgaande subsidies
In de zomernota is een winstwaarschuwing opgenomen ten aanzien van de uitgaande subsidielast van 10 tot 20 miljoen euro op een totaal begrote subsidielast van ruim 200 miljoen euro.
Daarbij is opgemerkt dat er bij de nota slotwijziging gestreefd wordt om de winstwaarschuwing nader te duiden en indien mogelijk een begrotingswijziging voor te stellen.

Bovendien wordt er gestreefd om zoveel mogelijk subsidieaanvragen in 2021 te beschikken, met dien verstande dat afhandeling van subsidieaanvragen die na 15 oktober 2021 worden ontvangen het onwaarschijnlijk is dat deze nog beschikt kunnen worden in 2021 vanwege de afhandelingstermijnen die een zorgvuldige en rechtmatige afhandeling waarborgen. Eveneens een kenmerk van de aard en het karakter van het proces. Om tenminste alle subsidieaanvragen die voor 15 oktober 2021 zijn ontvangen af te handelen, is onder meer extra tijdelijke capaciteit toegevoegd aan het subsidieloket, is capaciteit geheel vrijgemaakt voor aanvragen en verlengingen die betrekking hebben op 2021 (aanvragen die betrekking hebben op latere jaren, worden daardoor niet met prioriteit opgepakt) en wordt nadrukkelijk gestuurd op de productie van medewerkers en de verschillende stappen in het proces waarbij acties kunnen liggen bij de subsidieaanvrager (verstrekken aanvullende informatie als gevolg van financiële en of inhoudelijke toets), de beleidsafdelingen (inhoudelijke toets) en het subsidieloket (financiële toets, interne controle en beschikking).

Op basis van de inzichten van eind oktober; lijkt een onder uitputting van tussen de 10 tot 20 miljoen euro nog altijd realistisch.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2021 12:47:21 met de export van 11/18/2021 12:01:41