2. Samenvattend overzicht begrotingswijzigingen Slotwijziging 2021
TOTAALOVERZICHT BIJSTELLINGEN 2021 | |||||
---|---|---|---|---|---|
Prog. | Omschrijving | ||||
Lasten | Baten | Storting | Onttrekking | ||
1 | Ruimtelijke ontwikkeling | -1.830 | - | 53 | -1.960 |
1.1 De ruimte voor maatschappelijke ontwikkelingen is in goede balans met de Utrechtse kwaliteiten | -389 | - | 53 | -460 | |
1.2 De gebiedsontwikkeling is integraal en gericht op efficiënte en kwalitatief hoogwaardig ruimtegebruik | 29 | - | - | - | |
1.3 Er is passende woonruimte die aansluit bij de woningbehoefte in de provincie Utrecht | -1.470 | - | - | -1.500 | |
2 | Landelijk gebied | -10.190 | 1.086 | 6.953 | -4.570 |
2.1 Het natuurnetwerk (NNN) is robuust (ontwikkeld) | -4.931 | - | 5.035 | - | |
2.2 De kwaliteit van de natuur is goed/divers en veerkrachtig | -3.358 | 800 | 1.457 | -2.800 | |
2.3 De verbinding tussen natuur, mensen en maatschappij is sterk | 13 | - | - | - | |
2.4 Duurzaamheid is een substantieel onderdeel van de Utrechtse landbouw | -1.916 | 286 | 461 | -1.770 | |
2.5 De leefbaarheid van het landelijk gebied is door lokale initiatieven versterkt | 2 | - | - | - | |
3 | Bodem, water en milieu | -37 | 104 | 2.428 | 346 |
3.1 De waterveiligheid en klimaatadaptatie is gewaarborgd | 227 | - | - | - | |
3.2 De zoetwatervoorziening en het oppervlaktewater zijn van goede kwaliteit | 410 | 104 | 104 | 397 | |
3.3 Het bodem- en grondwatersysteem is schoon en robuust | -175 | - | - | - | |
3.4 De leefomgeving is gezond en veilig | 1.689 | - | 124 | -51 | |
3.5 De bodemdaling en broeikasgasuitstoot in het veenweidengebied is verminderd | -2.188 | - | 2.200 | - | |
4 | Energietransitie | 57 | - | - | - |
4.1 Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de provincie Utrecht gebruiken minder energie | 30 | - | - | - | |
4.2 De opwekking en beschikbaarheid van duurzame energie in de provincie Utrecht is sterk toegenomen | 22 | - | - | - | |
4.3 De energietransitie is haalbaar, betaalbaar en innovatief | 3 | - | - | - | |
4.4 De Provincie is een geloofwaardige partner in de energietransitie door het goede voorbeeld te geven | 2 | - | - | - | |
5 | Bereikbaarheid I - Algemeen | 8.444 | - | - | - |
5.1 Het provinciale netwerk is sterk | 1.268 | - | - | - | |
5.2 Knooppunten hebben een hoge kwaliteit en bieden een grote diversiteit van reisvoorzieningen | -324 | - | - | - | |
5.3 Alle belangrijke werklocaties, middelbare scholen en knooppunten zijn veilig, comfortabel en snel bereikbaar per fiets, waarbij de rol van de fiets in modal shift toeneemt | 33 | - | - | - | |
5.4 Het aantal verkeersdoden en ernstig gewonden is laag | -473 | - | - | - | |
5.5 Het kwaliteitsnet goederenvervoer is op orde en sluit goed aan op de behoeften van gebruikers | 12 | - | - | - | |
5.6 Negatieve effecten van mobiliteit op de kwaliteit van leefomgeving zijn laag | -242 | - | - | - | |
5.7 De vraag naar en het aanbod van mobiliteit is goed op elkaar afgestemd | 18 | - | - | - | |
5.8 Verkenningen naar en regionale programma’s over goede bereikbaarheid per fiets, openbaar vervoer en auto in een gezonde en verkeersveilige omgeving zijn uitgevoerd met daarbij monitoring van het mobiliteitsprogramma en indicatoren | 8.152 | - | - | - | |
6 | Bereikbaarheid II - Openbaar vervoer | -1.409 | - | 1.555 | - |
6.1 OV-reizigers zijn tevreden en het openbaar vervoer is efficiënt ingericht | -1.409 | - | 1.555 | - | |
Prog. | Omschrijving | ||||
Lasten | Baten | Storting | Onttrekking | ||
7 | Cultuur en erfgoed | -264 | - | 300 | -44 |
7.1 De culturele infrastructuur is sterk | 314 | - | - | - | |
7.2 De mate van behoud, de benutting en de beleving cultureel erfgoed is hoog | 30 | - | - | - | |
7.3 De Hollandse waterlinies zijn een belangrijke drager van een aantrekkelijke ruimtelijke kwaliteit | -608 | - | 300 | -44 | |
8 | Economie | -1.900 | - | 17 | -2.463 |
8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst | 12 | - | - | -500 | |
8.2 Het economische profiel (Gezond Stedelijk Leven) is sterk en zichtbaar competitief | 15 | - | - | - | |
8.3 Bedrijven en (kennis)instellingen zijn innovatief sterk | 18 | - | - | - | |
8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit | -1.831 | - | - | -1.840 | |
8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut | -114 | - | 17 | -123 | |
9 | Bestuur | -105 | -61 | - | - |
9.1 Het provinciebestuur is sterk en duidelijk | -19 | -111 | - | - | |
9.2 Integriteit is een vast onderdeel van het politiekbestuurlijke- en bedrijfsproces | -38 | - | - | - | |
9.3 De aanpak van ondermijning wordt geïntensiveerd | 8 | - | - | - | |
9.4 In verbinding met de partners, stakeholders en inwoners (via bijvoorbeeld participatie) is het strategisch vermogen van de organisatie groot | -43 | 50 | - | - | |
9.5 De regionale slagkracht is sterk (ook over bestuurlijke grenzen heen) | 32 | - | - | - | |
9.6 Gemeenten, gemeenschappelijke regelingen en waterschappen functioneren goed conform de wet | 21 | - | - | - | |
9.7 Concernbrede aansturing op brede thema’s is krachtig en effectief | -68 | - | - | - | |
9.8 Archiefbewaarplaats en toezicht op informatiebeheer is op orde | 2 | - | - | - | |
10 | Overzicht overhead | 563 | -350 | - | - |
10.1 De basisorganisatie voor financien en bedrijfsvoering is sterk en goed toegerust | -167 | -350 | - | - | |
10.2 De provinciale organisatie is daadkrachtig, wendbaar en duurzaam | 638 | - | - | - | |
10.3 De communicatie is goed en modern | 55 | - | - | - | |
10.4 De beheersing van de organisatie door het management en het bestuur is optimaal | 37 | - | - | - | |
11 | Stelposten en onvoorzien | -2.128 | - | - | - |
Stelposten: Looncompensatie n.a.v. cao-afspraken 2021 | -2.092 | - | - | - | |
Onvoorzien: Aanvulling stelpost lonen vanuit onvoorzien | -36 | - | - | - | |
12 | Algemene middelen | - | 10.787 | 2.340 | 2.840 |
September circulaire | - | 2.666 | - | - | |
Decentralisatieuitkering no-regret UNED | - | 8.121 | - | - | |
Vrijval Covid-reserve en storting in saldireserve i.v.m. doorschuiven lasten naar 2022 | - | - | 1.840 | 1.840 | |
Amendement dekking MKB-opvolging | - | - | - | 500 | |
Vrijval Covid-reserve en storting in saldireserve i.v.m. amendement MKB-opvolging | - | - | 500 | 500 | |
Totaal | -8.799 | 11.566 | 13.646 | -5.851 |