2. Programmaverantwoording

2.8 Economie

2.8 Economie

Financieel overzicht

Toelichting op de bijstellingen

8.1 Het bedrijfsleven en werknemers zijn toegerust op de toekomst

Amendement dekking MKB-opvolging

Reserve + 500.000

Op 22 september jl. is het Statenvoorstel van MKB-opvolging door uw Staten geamendeerd. Daarin heeft uw Staten aangegeven om de voorgestelde dekking van € 500.000 niet te onttrekken uit de Covid-reserve, maar uit de saldireserve. In de Zomernota kon dit niet tijdig worden verwerkt, zoals we daarin ook hebben toegelicht. Dit wordt nu alsnog hersteld via deze Slotwijziging. De in de Zomernota opgenomen onttrekking van € 500.000 wordt teruggedraaid. Vervolgens wordt via het onderdeel Algemene middelen de onttrekking aan de saldireserve geraamd van € 500.000. Zie hoofdstuk 2.12 Algemene middelen voor de daarin opgenomen toelichting.

8.4 Er zijn voldoende vestigingsmogelijkheden in aantal en kwaliteit

Uitvoeringsverordening subsidie versterking vitaliteit binnensteden en dorpskernen en winkelcentra – Covid flankerend beleid

Lasten -/-  1.840.000
Reserve +  1.840.000

Vanuit gemeenten is er veel behoefte aan deze subsidieregeling. Als provincie zijn we in nauw overleg met gemeenten om hen te laten komen tot een aanvraag die zo goed mogelijk aansluit bij de criteria zoals opgenomen in de uitvoeringsverordening. Gemeenten geven echter te kennen dat het komen tot een passende aanvraag is omgeven door complexiteit vanwege het betrekken van ondernemers en vastgoedpartijen in binnensteden, dorpskernen en winkelcentra. Dit wordt als essentieel gezien om de vitaliteit in deze gebieden te versterken. Gemeenten zullen daardoor dit jaar pas in november en december subsidieaanvragen indienen. Aangezien gemeenten tot en met 31 december 2021 een aanvraag tot subsidie kunnen indienen en het subsidieloket een afhandelingsperiode kent van minimaal 8 weken tot definitieve beschikking is het financieel administratief niet mogelijk gemeenten dit jaar nog subsidie toe te kenen. Het is daarom wenselijk om het volledige budget van € 1.840.000 beschikbaar te houden voor het jaar 2022. Administratief wordt voorgesteld om dit als volgt te verwerken: de eerder geraamde onttrekking in 2021 uit de Covid-reserve wordt teruggedraaid. Vervolgens wordt via het onderdeel Algemene middelen voorgesteld om dit bedrag te laten vrijvallen ten gunste van de saldireserve. Via de eerstvolgende bijstelling op de Begroting 2022 zal vervolgens worden voorgesteld om dit bedrag uit de saldireserve te onttrekken en als lastenbudget op te voeren in dit programma Economie. Het verzoek is om dit via de Slotwijziging te laten plaatsvinden zodat gemeenten na beschikking direct aan de slag kunnen met de besteding van de subsidiegelden. Omdat de beschikkingen pas in 2022 definitief kunnen worden afgegeven kunnen de lasten niet worden verantwoord in het boekjaar 2021.

8.5 De bezoekerseconomie is sterk en de toeristisch recreatieve structuur wordt beter benut

AVP Recreatie

Lasten -/- 140.000
Reserve + 140.000

Bij de Zomernota 2021 is het budget bijgesteld naar € 240.000. Met name door vertraging bij het wandelroutenetwerk Oost en achterblijvende realisatie op enkele andere posten. De verwachte lasten naar verwachting nog lager uit, daarom wordt het budget verder verlaagd naar € 100.000.  Voorgesteld wordt om een bedrag van €17.000 te storten in de bestemmingsreserve landelijk gebied en de eerder geraamde onttrekking te verlagen met €123.000.

Toelichting op de onderbesteding tot en met augustus 2021

In de bijgestelde begroting na slotwijziging gaan we uit van een begrotingstotaal van € 21,5 miljoen voor de vijf beleidsdoelen van het programma economie. Hiervan is tot op heden € 7,3 miljoen (34%) daadwerkelijk gerealiseerd. Bij beleidsdoel 8.1 gaat het om een bedrag van ruim € 2 miljoen. Wij schatten in dat voor de realisatie van de doelen van de Utrecht Talent Alliantie ( beleidsdoel 8.1.1) € 1 miljoen gerealiseerd wordt voor einde jaar. Er wordt nu hard gewerkt aan MKB-opvolging, hiermee is € 0,5 miljoen mee gemoeid. We hopen dit in 2021 nog financieel te kunnen regelen, maar het zou kunnen dat de feitelijke lastneming net over de jaargrens heen gaat.
Bijna € 7 miljoen moet nog gerealiseerd worden binnen beleidsdoel 8.3. Dit gaan we niet halen. Vanwege wijziging in het BBV per 1 januari 2021 en de verlaging van het grensbedrag in de eerste maanden van dit jaar moeten subsidiebedragen boven de 1,4 miljoen vanaf 1 januari over meerdere jaren verdeeld worden qua lastneming. Dit is het geval bij de subsidie aan de ROM regio Utrecht BV ten behoeve van de 'Healthy Urban Living MKB-Fondsen Utrecht. In 2021 zal 1,19 miljoen worden geboekt, 1,5 miljoen in 2022 en 300 duizend in 2023. Deze correctie verwerken we bij de jaarrekening 2021, en tegenovergesteld in de zomernota 2022 en Kadernota 2023. Een onzekerheid zit nog in de bijdrage van € 750.000 voor de Vroege Fase Financiering. Deze bijdrage wordt gebruikt als 50% cofinanciering voor middelen van Ministerie EZK. Hiervoor is een regeling ingericht via RVO. De ROM Regio Utrecht is op dit moment bezig met RVO om de aanvraag voor de VFF-regeling te doen. De toekenning hiervan kent een flinke doorlooptijd, waardoor de feitelijke storting van onze cofinancieringsbijdrage over de jaargrens heen zou kunnen schieten.
Bij beleidsdoel 8.5 is eind augustus € 2,1 miljoen gerealiseerd van de begroting van € 7,6 miljoen (28%). Toch wordt verwacht dat het resterend bedrag van € 5,5 miljoen nog kan worden weggezet in het laatste kwartaal. Eind oktober was de realisatie al toegenomen tot €5,8 miljoen.

Toelichting op de voortgang 2% verwachte onderbesteding op materiële budgetten

In dit programma is op basis van de primaire begroting rekening gehouden met een verwachte onderbesteding op materiële budgetten in 2021 van € 252.000. Op basis van de inzichten bij deze Slotwijziging geldt dat er géén specifieke posten bij ons bekend zijn die leiden tot een onderbesteding met een voordelig effect op het begrotingssaldo. Onze ervaring leert echter dat in dit programma bij de jaarrekening zal blijken dat diverse budgetten toch niet volledig zijn uitgenut. Dergelijke onderbestedingen resulteren in een voordelig effect dat ingezet zal worden om de reeds in de begroting opgenomen onderbesteding financieel te dekken.

Deze pagina is gebouwd op 11/18/2021 12:47:21 met de export van 11/18/2021 12:01:41